40 år med ALCAR - en succeshistorie
I 2024 fejrer ALCAR Group, en førende leverandør af stål- og alufælge, sit 40 års jubilæum. Grundlagt i forsommeren 1984 som "BBV Beteiligungsgesellschaft m.b.H." i Østrig har virksomheden udviklet sig til en europæisk virksomhed, der ikke kun omfatter distribution, men også produktion af højkvalitetshjul. Her er et tilbageblik på denne virksomheds bemærkelsesværdige rejse.
Begyndelsen (1984-1988)
I 1984 begyndte ALCAR sine forretningsaktiviteter under navnet "BBV Beteiligungsgesellschaft m.b.H." Fokus var på distribution af stålfælge og produktion af stålfælge på kontraktbasis hos det daværende firma KROMAG i Hirtenberg, Østrig. Fire år senere, i 1988, udvidede virksomheden ved at overtage aktiviteterne i KROMAG AG, hvilket førte til etableringen af KROMAG Metallindustrie GmbH (i dag: ALCAR Wheels GmbH). Samtidig blev porteføljen udvidet til at omfatte produktion og distribution af stålskabe.
Opbygning af et europæisk distributionsnetværk (1988-1999)
Mellem 1988 og 1994 etablerede ALCAR et europæisk distributionsnetværk ved at opkøbe distributionsselskaber i Østrig, Sverige og Ungarn. 1995 markerede købet af letmetalfælgemærket AEZ og grundlæggelsen af det tyske distributionsselskab ALCAR. Derudover blev fælgaktiviteterne i den schweiziske virksomhed E. Ambrosetti & Söhne AG opkøbt, hvilket førte til etableringen af Ambrosetti Räder AG (i dag ALCAR Ruote SA). I de følgende år udvidede distributionsnettet sig yderligere til Holland, Belgien, Danmark, Tjekkiet og Polen.
Konsolidering og ekspansion (2000-2010)
I 2002 erhvervede ALCAR en 50% ejerandel i letmetalfælgeproducenten Schmidt (i dag: ALCAR Leichtmetallräder Produktion GmbH) og 100% af letmetalfælgemærket DEZENT. Et år senere dukkede holdingselskabet og de nationale distributionsselskaber op under det fælles navn ALCAR på det europæiske marked. I 2004 blev distributionsnetværket udvidet til det italienske marked, og i 2005 åbnede ALCAR en ny fabrik for alufælge i Neuenrade, Tyskland. I 2006 blev ejerandelen i ALCAR Leichtmetallräder Produktion GmbH øget til 100%.
Globalisering og diversificering (2011-2020)'
Globaliseringen af ALCAR-koncernen fortsatte i 2011 med købet af aktier i ALCAR Wheelbase Romania s.r.l. og RC Sport ALCAR France S.a.r.l. I 2014 blev distributionsnetværket udvidet til det slovakiske marked. Samtidig blev et nyt fuldautomatisk højlager med en kapacitet på over 550.000 fælge åbnet i Balve, Tyskland. I 2014 blev produktporteføljen udvidet til at omfatte dæktryksovervågningssystemer (TPMS), komplette hjul, hjulkapsler og motorolier. I 2015 blev ALCAR Finland Oy grundlagt, og i 2016 blev DBV GmbH i Würzburg, Tyskland, opkøbt. ALCARs kerneforretning omfatter således international og national engroshandel, produktion af stål- og alufælge og distribution af dæktryksovervågningssystemer, dæk og komplette hjul.
ALCAR Gruppen forbliver forpligtet til sin filosofi om at sikre og løbende udvide sin markedslederskab på det europæiske eftermarked for personbilshjul gennem kontinuerlig innovation, tilpasning til markedskrav og stærk kundeorientering.
Seneste udvikling (2020-2023)
I de seneste år har ALCAR fortsat sin ekspansion: I 2020 erhvervede virksomheden en majoritetsandel i Automax Szerviz Kft., herunder online dæksalg i Ungarn. I 2023 erhvervede ALCAR 100 % af aktierne i ALCAR Erny AG i Schweiz, hvilket yderligere konsoliderede tilstedeværelsen i Europa.
Konklusion
ALCAR-koncernens historie er præget af kontinuerlig vækst, strategiske opkøb og en konstant udvidelse af produktporteføljen. Fra sin beskedne begyndelse som lokal distributør af stålfælge i Østrig har ALCAR udviklet sig til en betydelig spiller på det europæiske eftermarked for stål- og alufælge, dæktryksovervågningssensorer, dæk og monterede enheder.
Virksomhederne i koncernen er kendetegnet ved innovativt design, avancerede produktionsteknologier og serviceorienteret logistik. ALCAR Groups internationale tilstedeværelse strækker sig til over 29 virksomheder i 16 europæiske lande. I disse lande opererer omkring 800 medarbejdere fra områderne udvikling, produktion og salg med succes med syv proprietære mærker.
Virksomheden ser stolt tilbage på 40 års innovation, ekspansion og succes og vil fortsætte med at udforske nye veje og forme markedet i fremtiden.