Om vinteren domineres valget af sko ofte af ren pragmatisme - funktion kommer før skønhed. Heldigvis gælder det ikke længere for alufælge, da de både sportslige og flotte ALCAR -design har den innovative SRC -belægning (Salt & Sun Resistant Coating), som garanterer et overbevisende udseende for enhver bil hele året. Og det i mange år fremover. SRC beskytter mod skader forårsaget af oxidering og UV-stråler.
Grunderen i en SCR -belægning er en robust pulvermaling, der påføres elektrostatisk og derefter hærdes termisk ved 210 ° C. Herefter påføres den egentlige “farvebærer” i form af en moderne vådlakering. Op til to ultrahårde lag klarlak danner derefter den transparente forsegling og første forsvarslinje mod miljøpåvirkninger.
Selv fælge med poleret front ikke længere off-limits. Det er derfor ikke længere en sur pligt at montere vinterhjul på bilen. Tværtimod har du mulighed for at forkæle din bil med et ekstra hjulsæt med et andet udseende. I 3D -konfiguratoren finder du masser af inspiration til din helt egen bilmodel.
Hvis du planlægger at skifte dine dæk tidligt nok, vil det være lettere at få en aftale med værkstedet, og så bliver du heller ikke overrasket at vintervejret. Det er jo ærgerligt hvis du er nødt til at lade bilen stå.
Bortset fra det, uanset vejret, er der også tommelfingerreglen O til P - fra oktober til påske. I løbet af den tid, baseret på erfaring, er der højst sandsynligt lave temperaturer. Og selv uden sne og is har sommerdæk lavere bremseevne og mindre vejgreb når det er koldt. Gummiblandingen i vinterdæk er blødere og derfor mere elastisk ved lavere temperaturer end tilfældet er med sommerdæk.
Også godt at vide: Vinterdæk, der blev fremstillet efter 1. januar 2018, skal nu have et alpinsymbol (snefnug) i Tyskland. I Østrig er symbolerne "M+S", "M.S." eller "M&S" er stadig tilstrækkelige. Det samme gælder for helårsdæk.
For at gøre dine sommerhjul vinterklare er den nemmeste løsning at opbevare dem på et hjulhotel på et værksted. Din kælder eller garage kan også være en nem og bekvem mulighed. Hvis du følger vores tips, går du ikke galt i byen med det. Inden du opbevarer de dyrebare varer, bør du rengøre dem grundigt. Læs vores blog for at finde ud af, hvordan du gør det forsigtigt og effektivt. Derefter stables hjulene vandret oven på hinanden eller opbevares på et fælgstativ. Under opbevaring anbefales det yderligere at øge lufttrykket med 0,5 bar.
Hvis du gør det, forlænger det levetiden på dine sommerhjul. Dette gælder slidbane og faktiske skader. I Danmark skal et dæk have mindst 1,6 mm mønsterdybde for at være lovligt. I Tyskland er en mønsterdybde på 1,6 mm obligatorisk både for sommer- og vinterdæk. I Østrig gælder dette kun for sommerdæk, mens vinterdæk skal have en mønsterdybde på mindst 4 mm.
Kontrollér også altid slidbanen: Er der skruer, søm eller andre spidse genstande, der sidder fast i gummiet?
Er der revner, eller er der usædvanligt og ujævnt slid? I sådanne tilfælde er det bedst at udskifte de gamle dæk eller bede om professionel hjælp hos en specialiseret dækbutik. Forkert justeret sporing kan jo også være årsagen. Og det skal helt sikkert repareres, før du investerer mange penge i nye dæk, der skal holde så længe som muligt.
Du bør også inspicere fælgene, før du lægger hjulene til vinteropbevaring. fordi finishen kunne have været beskadiget af højtryksrensere, der blev brugt tæt på, stenslag eller en kantstenspåkørsel. Dette medfører fare for, at aluminiummet begynder at tære, hvilket ser grimt ud og i ved fælgkanten kan der endda forekomme utætheder.
Derfor skal skader repareres så hurtigt som muligt og ikke til næste forår, når de kan være blevet værre. Hvis du har ramt kantstenen ved en højere hastighed eller i en skæv vinkel, kan du endda risikere brud på fælgen eller alvorlige deformationer. Da dette kan føre til lufttab og nedsatte køreegenskaber, skal fælgen udskiftes. Sådan får du også skiftet noget grimt ud til noget flot. Altid tro mod mottoet: Sikkerhed møder stil!