Fælgens bæreevne
Fælges bæreevne beskriver den maksimale belastning, en fælg kan tage i kilogram. For at beregne den nøjagtige belastning skal tallet angivet i bildokumenterne deles i to, fordi aksellasten altid er angivet som den maksimale akseltryk for henholdsvis for- og bagaksel (i EU). Her er et uddybende eksempel:
Hvis den teknisk tilladte akselbelastning udgør 1.700 kg for aksel 1 (foraksel) resulterer dette i en belastning på forakslen på 850 kg pr. Hjul. Med andre ord skal en fælg på forakslen kunne bære en belastning på op til 850 kilo.
Hos DEZENT registreres disse oplysninger altid i TÜV -certifikaterne for de respektive fælgdesign og kan let downloades her. Nu kan du spørge dig selv, om det er vigtigt, og om du har brug for at vide det. Det afhænger af, om du overlader montering af dine nye fælge til et specialværksted eller gør det selv. Hvis du vælger et værksted, kan du læne dig tilbage og slappe af, fordi du betaler for det. Men hvis du selv vil købe dine fælge, er bæreevnen et af de vigtigste kriterier for et trafiksikkert valg.
De store drenge
De store drenge i SUV -segmentet kræver tilsvarende fælge med høj belastning. For en fælg i 22 tommer til biler, såsom Porsche Cayenne, BMW X5 og X6, Range Rover og Range Rover Sport, er belastningen på hver fælg op til 1.000 kg. Ganget med fire kommer det op på 4 tons! Under hensyntagen til en egenvægt på cirka 2.500 kilo, en maksimal nyttevægt på yderligere 1.000 kilo samt de kræfter, der påvirker fælgen, f.eks. under en off-road-tur, giver det en meget høj akselbelastning.
El- og hybridbiler
Hybridbiler kombinerer fordelene ved brændbare forbrændings- og elmotorer. Da en elektrisk motor allerede demonstrerer høj effektivitet ved lave motorhastigheder, er den særligt velegnet til at starte en bil og til lavere hastigheder. Ved høje omdrejninger fungerer forbrændingsmotoren (stadig) bedre. Hvad angår vægten af et køretøj, ændres parametrene tilsvarende i forhold til konventionelle fossile forbrændingsmotorer, da den ekstra fremdrift i hybridbiler resulterer i en ekstra vægt. DEZENT opfylder disse nye krav, og har også forøget bæreevnen i mange fælgdesign.
Bildækkene til elbiler og hybrider skal bære en høj belastning på grund af batteriet. Det øjeblikkelige drejningsmoment belaster dækkene hårdt. Den højere vægt resulterer i højere træghed, hvilket automatisk fører til en længere bremselængde. Derfor er det vigtigt, at du vælger det rigtige bildæk for at opnå den bedst mulige kilometertal. Når du køber nye dæk til el- eller hybridbiler, skal du være særlig opmærksom på lastindekset (LI).
Dæk load index (LI)
For elbiler er det især vigtigt, at dækkene bærer bilens vægt. Derfor har du på grund af den større vægt af elbiler brug for ekstra stærke dæk med forstærkede sidevægge.
DEZENT Tip: XL dæk er produceret specielt til biler med højt akseltryk.
Hvorfor det betaler sig betaler med specialdæk til elbiler
Alle bilejere ønsker at forbruge mindre brændstof for at spare penge eller reducere miljøbelastningen. Den afgørende faktor for el-biler er dækkets rullemodstand, der øger både energieffektivitet og aktivt brændstofforbrug. Derfor kan de forkerte bildæk ifølge TÜV reducere en el-bils rækkevidde med op til 15%.
Dæk og fælge bærer bilen
Dækkene på din bil er den eneste kontakt til vejen, hvilket garanterer din sikkerhed. Som det højteknologiske produkt dækkene er, er de tilpasset de respektive krav om sommeren og vinteren gennem deres slidbane, konstruktion og kemiske sammensætning. Fælge skal både matche dækkene og fælgene 100 procent. Kun på den måde giver den perfekte kombination af dæk og fælge en problemfri og sikker biltur.
DEZENT fælgkonfigurator
Hos DEZENT har vi derfor udviklet en brugervenlig og letforståelig konfigurator. Konfigurer din bil med de nye DEZENT -fælge, og få samtidig vist 100 procent matchende dæk.
Hurtig, overskuelig og teknisk perfekt.
Bare rolig, vi klarer belastningen : DEZENT Fælgkonfigurator