To moderne klassikere
Der er ingen tvivl om, at Fiat 500 er en kulturel artefakt. Den seneste fortolkning af 50'er-designklassikeren er blevet elektrisk, mens den har bevaret sin elskelige forfaders ånd, ikke kun med hensyn til udseende. Med DEZENT TN silver møder 500e et hjul, der har en kompakt midtersektion og otte lige eger, som ved første øjekast giver et klassisk-sporty udseende. Det er først ved andet øjekast, at de fire V-elementer, som spreder sig ud fra de otte eger, afslører sig selv og skaber et elegant twist, der forstærker DEZENT TN's distinkt skulpturelle fornemmelse til perfektion. Med en bæreevne på op til 630 kg pr. enhed er dette hjul ikke kun en ideel partner til elektriske mini'er, såsom Fiat 500e, der bærer et tungt batteri, men til alle mini-SUV'er. DEZENT TN fås i 14 til 17 tommer.
Traditionelt set er Fiat 500 en lækker, kort bybil med masser af charme. I dag er ’Cinquecento’, som er blevet bygget i det populære design siden 1957, en fuldgyldig e-bil med to batteriversioner. Den fås med et 23,8 og 42 kWh batteri, der kan dække afstande på omkring 200 til omkring 300 km. Men med en længde på 3,6 meter når den lille italiener sit fulde potentiale i bytrafik. Her er den forbløffende støjsvage Fiat, der kan prale af meget stabil acceleration, i sit rette element, som muntert navigerer gennem tæt trafik. Kort sagt: At køre Fiat 500 kræver en lidt mere italiensk tilgang til at køre bil. Accelerationen er kraftig, hvor 118 hk er nok til at nå 100 km/t på 9 sekunder, og tophastigheden er på 150 km/t.
Det, der adskiller Fiat 500e fra sine konkurrenter, er en stor kærlighed. Nej, ikke italienernes kærlighed til design, men kærligheden til små detaljer. For eksempel de akustiske raffinementer, lige fra den fine melodi, der spiller ved opstart, til titelmelodien på Fellinis 'Amarcord', der lyder ved hastigheder under 20 km/t for at advare fodgængere. Nå, det er ret charmerende. Den plastik, der bruges i 500e, som fås som en cabriolet, tre-dørs og en 3+1-dørs, ser premium ud, det indvendige rum føles hyggeligt. Til sædebetræk har Fiat valgt at bruge genbrugsmaterialer.
500e har et standard CCS-stik til hurtig opladning, som fylder 80 % op på knap en halv time. Den lille bil er også tilgængelig til rekreation, som kan indstilles til tre forskellige køretilstande. I normal tilstand returnerer den mindste mængde energi til batteriet, når bilisterne slipper gaspedalen. I rækkeviddetilstand kan du kun køre med speederen, mens 500e bremser til standsning. Den beskedne, men langsomme 'Sherpa Mode' er det sidste udvejl, hvis du du er langt hjemmefra.