Fra aluminiumsbarrer til højtydende hjul. Hvordan gøres det, og af hvem?
Skabelsen af en aluminiumsfælg er en fascinerende proces, der involverer flere trin. Det hele starter med aluminiumsbarren, en massiv blok aluminiumslegering. Denne barre opvarmes i en smelteovn til over 800 grader Celsius, indtil aluminiummet smelter. Denne smelteproces er afgørende og danner grundlaget for at sikre det lette og meget holdbare materiale og dets unikke egenskaber. Det nøjagtige legeringsforhold, der definerer DEZENT fælge, er en af de bedst bevarede hemmeligheder.
Når aluminiummet er smeltet, presses det i forme, eller mere præcist støbeforme, for at skabe den grundlæggende struktur af fælgen. Under støbeprocessen holdes formen ved en bestemt temperatur for at sikre en homogen struktur.
Dette udføres af produktionsassistenterne på smeltestationen og støberiet. De sikrer smeltningsprocessen, transporten af det flydende aluminium til støbemaskinerne og den konstante påfyldning af samme.
Manuelt arbejde er vigtigt
Efter støbning udføres den første detaljerede bearbejdning af den såkaldte præform for at fjerne overskydende materiale. Her bruges avancerede maskiner og teknologier samt godt gammelt manuelt arbejde for at sikre absolut præcision. Overfladen glattes og kontrolleres for uregelmæssigheder. Efterfølgende er tre yderligere trin nødvendige. Dette udføres af produktionsassistenterne i røntgen-, mekanisk bearbejdnings- og poleringsafdelingen. Konstant kvalitetskontrol er en af de vigtigste faktorer for de respektive afdelinger.
Elleve trin til malingen
Efter en intern tur til maleranlægget renses aluminiumsfælgene blanke i et elleve-trins forbehandlingsanlæg, passiveres og coates derefter i et separat pulverkredsløb med 100 % genvinding. Passivering i overfladeteknologi refererer til en proces, der involverer målrettet oprettelse af et beskyttende lag på et metallisk materiale, og dermed forhindrer korrosion af basismaterialet.
Efter rengøringsprocessen renses fælgene for støv og partikler af en højtydende støvsuger og klargøres til selve maleprocessen. I den såkaldte malerovn smeltes et første lag maling, grunderen, på aluminiumsfælgen i pulverform. Denne farveproces anvendes på materialer, der ikke er i stand til at absorbere farver og maling. Ved langsomt at opvarme fælgen, kombineres det egentlige farvelag med grunderen for at danne en ekstra stærk beskyttelse. Med en transparent forsegling skabes det tredje malingslag, den første barriere mod miljøpåvirkninger. Denne proces udføres af produktionsassistenterne for pulverlakering og produktionsassistenter for vådmaling.
Er alt TÜV-godkendt eller hvad?
Computerberegnede og mekaniske simuleringer er kun den ene side af medaljen – gennem TÜV som en uafhængig testorganisation udfører DEZENT også omfattende køreprøver. Kun fælge, der opfylder strenge standarder, er godkendt og klargjort til forsendelse.
Med falkeøjne og en masse rutine bliver hvert enkelt DEZENT-HJUL inspiceret og klargjort til det sidste trin i produktionen – pakning – og frigivet. Dette udføres af produktionsassistenterne på slutkontrol- og pakkestationerne. Først når alt er pakket pænt, bliver aluminiumshjulene lagt i kasser for videre transport til et fuldautomatisk højlager, men det er en anden historie til en anden gang.
Skabelsen af en aluminiumsfælg er således en yderst teknologisk og præcis proces, der kræver en omhyggelig tilgang. Fra smeltningen af aluminiumsstangen til den endelige kvalitetskontrol gennemgår hver fælg mange forskellige stadier for at opfylde de højeste standarder og opfylde kravene til sikkerhed, ydeevne og æstetik.
For at få en idé om, hvordan dette teknologiske vidunder ser ud på dit køretøj, kan du hurtigt og nemt udforske vores 3D DEZENT fælggarderobe.